Strona Główna / Porady / Sok z buraka czerwonego – przeciwwskazania, ile pić dziennie i czy może być szkodliwy? Właściwości soku z buraków

Sok z buraka czerwonego – przeciwwskazania, ile pić dziennie i czy może być szkodliwy? Właściwości soku z buraków

Gości na naszych stołach od wielu lat. W medycynie ludowej ceniono go za bogaty skład i właściwości zdrowotne. Poleca się spożywanie go w czasie ciąży. Uznawany jest za przydatny przy wielu dolegliwościach, na przykład sercowo-naczyniowych. Mowa tu o buraku czerwonym i przygotowywanym na jego bazie soku. Buraki są nie tylko wartościowymi, ale również smacznymi produktami żywnościowymi, które znane są w całej Europie.

Warzywo to zawiera:

  • błonnik,
  • niewielką ilość cukru,
  • aminokwasy,
  • potas i sód.

Ponadto w jego składzie można znaleźć:

  • mangan,
  • kobalt,
  • kwas foliowy,
  • i żelazo.

Warto wobec tego dowiedzieć się, czy istnieją jakieś przeciwwskazania do stosowania tego produktu, czy może on być szkodliwy i jakie ma właściwości.

Sok z buraka czerwonego – przeciwwskazania

przeciwwskazania do picia soku z buraków
Wbrew pozorom istnieją przeciwwskazania do picia soku z czerwonych buraków. Nie powinny pić go osoby, które cierpią na:

  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • dnę moczanową,
  • kamicę nerkową,
  • kłębuszkowe zapalenie nerek,
  • a także odmiedniczkowe zapalenie nerek czy zespół nerczycowy.

Zrezygnować z picia soku powinny również osoby, które męczą przewlekłe biegunki, wzdęcia oraz zgaga. Do popularnych przeciwwskazań zaliczamy również: zapalenie błony śluzowej żołądka, choroba wrzodowa żołądka i jelit. Ograniczyć się ze stosowaniem soku z czerwonych buraków powinni diabetycy, gdyż zawiera on cukier. Nie oznacza to jednak, że powinny się go całkowicie wystrzegać. Picie soku z buraków czerwonych powinno być skonsultowane z lekarzem, w szczególności jeżeli choruje się na nowotwory złośliwe.

Ogólnie rzecz ujmując buraki czerwone, a także sok przygotowany na ich bazie, jest bardzo zdrowy i wartościowy dla organizmu. Mogą go pić prawie wszyscy, niektórzy tylko w ograniczonych ilościach. Tak więc biorąc pod uwagę kwas buraczany, przeciwwskazania do stosowania nie są tu jakieś szczególne, a w rozsądnych ilościach nie powinien zaszkodzić.

Sok z buraków i jego dawkowanie

Sok z buraka czerwonego jest uznawany zdrowy, a co za tym idzie, rzadko prowadzi do efektów ubocznych. Wiele osób decyduje się na wprowadzenie go do swojej codziennej diety, aby tym właśnie sposobem pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie organizmu.
Niektórzy zastanawiają się ile pić dziennie soku z buraka. Po chwili poszukiwań, okazuje się, że można spożywać go praktycznie codziennie.

Nie należy jednak przesadzać z ilością. Jak to się popularnie mówi – „co za dużo, to nie zdrowo”. Wszystko wskazuje więc na to, że picie soku z czerwonego buraka w rozsądnych ilościach to wyłącznie samo zdrowie i tylko zdrowie.

Zaleca się go przede wszystkim kobietom w ciąży. Co ciekawe, przynosi mnóstwo korzyści dla rozwijającego się płodu. A więc czy można pić codziennie? Nie ma ku temu przeciwwskazań. Choć w rzeczywistości nikt nie podaje, jak często pić sok z buraków. Nikt nie wspomina o dawkowaniu. To najczęściej oznacza, że nie ma żadnych ograniczeń. Wiadomo jednak, że należy to robić z rozsądkiem.

Mimo to pewne źródła podają, że przed rozpoczęciem terapii sokiem z buraków powinno się skonsultować to z lekarzem. Z uwagi na to, że może on mdlić, zaleca się mieszanie go z sokiem z marchwi czy jabłek. Z biegiem czasu należy zmniejszać porcję soku dodanego. W początkowej fazie kuracji należy pić nie więcej niż 1-2 łyżki dziennie soku z czerwonych buraków. Ma to na celu sprawdzenie, jak na to zareaguje układ trawienny. Jeżeli okaże się, że organizm dobrze go toleruje, można zwiększyć jego ilość do 120 – 250 ml dziennie.

Jak przygotować sok z buraków?

buraki czerwone
To nie takie trudne zadanie. Umyte i obrane buraki wystarczy umieścić w sokowirówce, aby następnie przy użyciu tego właśnie urządzenia przerobić je na pyszny i zarazem zdrowy sok. W ten sposób przygotowany sok można pić na wiele różnych sposobów, zarówno w czystej postaci, jak też z dodatkiem przypraw – sok z cytryny, pietruszka lub koper. Jeżeli ktoś nie ma sokowirówki, może rozdrobnić buraka blenderem i tak powstały koktajl ewentualnie rozcieńczyć wodą.

Taki sok z surowego buraka można oczywiście przygotować na wiele innych sposobów. To kwestia gustu i oczekiwań. Bez względu na jego postać czy dodatkowe składniki, wiele osób opisuje, że pozytywnie wpływa na organizm i samopoczucie.

Czy sok z buraka czerwonego może być szkodliwy?

Tyle mówi się na ten temat, a mimo to wiele osób wciąż pyta, czy sok z buraków może być szkodliwy. Praktycznie we wszystkich źródłach mówi się, że sok ten jest bardzo zdrowy, nie wywołuje złego samopoczucia, nie ma zbyt wielu przeciwwskazań do picia go, a więc nie może być również szkodliwy. Jeżeli chodzi o skutki uboczne picia soku z buraków, odnotowuje się je rzadko. Wręcz przeciwnie, w większości przypadków pozytywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu, dlatego powszechnie poleca się picie go praktycznie każdemu.

Potencjalnie skutki uboczne soku z buraków

Niektórzy twierdzą, że może wystąpić biegunka po burakach albo ogólnie rzecz ujmując złe samopoczucie po soku z buraków. Jednak nikt tego nie udowodnił. Jak najbardziej, organizm może różnie reagować na ten produkt. Trzeba natomiast mieć też w świadomości fakt, iż to zależy od buraków, od ich pochodzenia i sposobu nawożenia. Jeżeli mają w sobie dużo chemii, trudno, aby było inaczej. Natomiast tak organizm będzie reagował na buraki, jak i na inne warzywa.
Jeżeli organizm źle reaguje na sok z buraków czerwonych, a zastosuje zbyt dużą jego porcję, może doświadczyć nieprzyjemności w postaci zawrotów głowy, nudności, kołatania serca czy gorączki. Może mieć też wspomniane rozwolnienie po burakach. Należy wobec tego uważnie przyjrzeć się swojemu organizmowi i odpowiednio zareagować we właściwym momencie.

Właściwości soku z buraków, czyli bogactwo witamin i minerałów

świeże buraczki

Sok z buraków charakteryzuje się wysoką zawartością witamin i minerałów. Zawiera żelazon, sól magnezu i potasu, kwas foliowy, a ponadto również witaminę A, B i C, jod, wapń, magnez, fosfor, miedź oraz cynk. Dodatkowo sok z buraków ma w swoim składzie molibden, mangan, bor, fluor, wanad, cez, a także rubid i kobalt.

Sok przygotowany na bazie buraków czerwonych wykazuje się niezwykłymi właściwościami zdrowotnymi. Znajdujące się w nim sole magnezu i potasu mają bardzo duży wpływ na normalne funkcjonowanie mięśnia serca, a także zapobiegają tworzeniu się zakrzepów i odkładaniu płytek cholesterolu w naczyniach krwionośnych. Składniki te jednocześnie wzmacniają ścianki drobnych naczyń krwionośnych.

Z tego właśnie powodu sok ten jest polecany osobom, które zostały dotknięte chorobami układu sercowo-naczyniowego, jest zalecany przy żylakach, zakrzepowym zapaleniu żył, a także przy nadciśnieniu tętniczym – obniża ciśnienie krwi.

Sok z czerwonych buraków zawiera również betainę oraz witaminę B6, B12 i kwas foliowy. Dzięki tym składnikom obniża poziom homocysteiny, która powoduje liczne choroby – nadciśnienie, zawał, miażdżycę. Sok bogaty jest również w antocyjany znane ze swocih właściwości chroniących przed chorobami nowotworowymi.

Pozytywny wpływ na pracę jelit

Sok przygotowany z czerwonych buraków też ma bardzo pozytywny wpływ na poprawę pracy jelit. Skutecznie pobudza perystaltykę jelit i hamuje w nich wzrost drobnoustrojów chorobotwórczych. Znajdujące się w soku kwasy organiczne korzystnie wpływają na trawienie. Doskonale nadają się na zaparcia i odgrywają ważną rolę w leczeniu otyłości. Buraki w postaci soku mają bardzo pozytywny wpływ na oczyszczanie organizmu z nagromadzonych toksyn. Świeży sok z buraków ma też właściwości przeciwzapalne.

W soku z czerwonych buraków można znaleźć jod, który korzystnie wpływa na funkcjonowanie tarczycy. Witaminy zawarte w tym właśnie produkcie skutecznie wzmacniają układ nerwowy, a także układ odpornościowy. Stosuje się go jako środek wzmacniający i terapeutyczny przede wszystkim dla osób w starszym wieku.

Naturalny napój energetyczny

soki z warzyw
Ku wielkiemu zaskoczeniu, sok z czerwonych buraków jest prawdziwym, naturalnym napojem energetycznym. Wystarczy spożywać go regularnie, aby zwiększyć kondycję fizyczną swojego organizmu. Co ciekawe, jednocześnie wspiera regenerację organizmu po wysiłku fizycznym i sytuacjach stresowych. Przyczynia się także do znacznie lepszego dotlenienia mięśni i mózgu, a do tego jeszcze korzystnie wpływa na pamięć.

To jednak jeszcze nie wszystko. O właściwościach soku przygotowanego z buraków można mówić bardzo długo. Otóż sok ten jest zalecany również przez ginekologów. Podobno zmniejsza nieprzyjemne objawy menopauzy oraz pozytywnie wpływa na bolesne miesiączki.

Podsumowanie

Tak wielu z nas narzeka na liczne dolegliwości, choroby, bóle i brak kondycji fizycznej czy po prostu na niepoprawne funkcjonowanie organizmu. Wielu też zapomina o tym, że bardzo ważne jest regularne stosowanie witamin i odpowiednie odżywianie. Naprawdę niewiele potrzeba, aby zadbać o poprawne funkcjonowanie organizmu i dobre samopoczucie.

Doskonałym przykładem jest tu niezwykle wartościowy sok z czerwonych buraków. Może być spożywany praktycznie przez każdego, ale w rozsądnych ilościach. Jeżeli ktoś zamierza przeprowadzić dłuższą kurację z zastosowaniem tego właśnie soku, powinien skonsultować to z lekarzem. Sok ten co do zasady nie powinien jednak zaszkodzić, ale mimo to warto sprawdzić, jak będzie na niego reagował organizm. Dlatego nie należy przesadzać z ilością. Pewne źródła podają, że nie powinno się przekraczać dawki 250 ml dziennie.

Sok z czerwonych buraków jest bardzo skuteczny w działaniu i zdrowy. Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie organizmu, leczy i zapobiega wielu chorobom. Trzeba mieć to na uwadze, planując codzienny jadłospis. Tak niewiele potrzeba, aby zadbać o swój organizm, o swoje zdrowie. Buraki to całkiem tanie warzywo i łatwo dostępne. Niektórzy mają je w swoim ogródku. Na jego bazie można błyskawicznie przygotować sok, który nie tylko korzystnie wpływa na zdrowie, ale również całkiem dobrze smakuje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *