Strona Główna / Suplementy diety / Prawidłowe łączenie witamin: jak łączyć, których nie można i kiedy najlepiej brać?

Prawidłowe łączenie witamin: jak łączyć, których nie można i kiedy najlepiej brać?

Są niezbędne dla zdrowia, prawidłowego funkcjonowania organizmu, dobrej kondycji i sił witalnych – mowa tu o witaminach. Najlepsze są te, które pochodzą z naturalnych źródeł, a więc z produktów spożywczych. Jednak jeżeli dieta jest uboga w witaminy, należy uzupełnić niedobory poprzez odpowiednią suplementację. Ich dawki powinny być dostosowane do wieku, wagi i płci. Ku zaskoczeniu wielu osób, niektóre witaminy można ze sobą łączyć, wybrane nawet trzeba, ale są również takie, których nie powinno się zażywać jednocześnie.

Jak należy przyjmować witaminy?

Bardzo ważne jest to, aby w pierwszej kolejności dowiedzieć się, jaka jest zalecana dzienna dawka poszczególnych witamin. Przed rozpoczęciem stosowania witamin w kapsułkach lub w innej postaci, trzeba sprawdzić, ile tych samych składników znajduje się w pożywieniu zjadanym każdego dnia. Warto również przyjrzeć się swoim dolegliwościom, jeżeli takowe występują. Chodzi mianowicie o to, że do takiego właśnie samopoczucia może prowadzić ich niedobór.

jak przyjmować witaminy?

Witaminy można przyjmować w formie jedzenia. Wystarczy odpowiednio łączyć poszczególne produkty i przygotowywać pełnowartościowe posiłki. Jeżeli jednak okaże się, że pomimo właściwej diety pewnych witamin wciąż będzie brakować w organizmie, nie pozostanie nic innego, jak tylko sięgnąć po witaminy w kapsułkach. Na szczęście są łatwo dostępne, więc nikt nie będzie miał problemu z dostaniem tych, których potrzebuje. Apteki oferują też kompozycje witamin, choć trzeba przyznać, że nie dla każdego tego typu preparaty są potrzebne.

Warto przed zakupem dowiedzieć się też, jak łączyć witaminy i minerały, aby ich stosowanie rzeczywiście miało sens. Eksperci podają, że są przykładowo witaminy których nie można łączyć. Wielu dopiero teraz uświadamia sobie, że to, w jaki sposób stosowali witaminy do tej pory, było zupełnie nieprawidłowe. To nie jest tak, że niepoprawne ich zażywanie czy konkretnie nieprawidłowe ich łączenie może zagrozić zdrowiu czy życiu. Jednak chodzi tu o wchłanianie witamin. Jedne drugim mogą to skutecznie utrudniać, a więc ich spożywanie nie ma najmniejszego sensu.

Jak łączyć witaminy?

które witaminy można łączyć?

Wiele osób pyta, jak łączyć witaminy, aby zadbać o swoje zdrowie i w żaden sposób mu nie zaszkodzić. Otóż prawidłowe łączenie witamin wcale nie jest takie trudne, jak może się wydawać.
Warto więc wspomnieć o kilku połączeniach, które dobrze, aby każdy znał.

  • Witaminę K należy łączyć z witaminą H w celu poprawy jej wchłaniania.
  • Z kolei witamina E jest lepiej wchłaniana, kiedy łączy się ją z witaminą A, B i C.
  • Lepsze przyswajanie witaminy D zapewniają witamina A, C i E, a także witamina K.
  • Wchłanianie żelaza przyspiesza spożywanie go razem z witaminami z grupy B i E oraz z witaminą C.
  • Witamina C lepiej się wchłania w połączeniu z witaminami z grupy B, A i E, a także z magnezem, cynkiem i wapniem.
  • Witamina A powinna być łączona z witaminami z grupy B, C, D i E.
  • Niektórzy dopytują czy magnez można łączyć z witaminą C. W wielu źródłach mówi się o tym, że jak najbardziej połączenie to jest korzystne.

Przed rozpoczęciem stosowania witamin najlepiej skonsultować się z lekarzem w celu wykonania odpowiednich badań. Chodzi o to, aby sprawdzić, jakich brakuje w organizmie, a także których jest za dużo lub też, które są w normie.

Których witamin nie można łączyć?

witaminy których nie można łączyć

Półki w aptekach wręcz uginają się od nadmiaru witamin. Wielu osobom wydaje się, że najlepiej byłoby łykać je wszystkie po kolei, bo dzięki temu organizm otrzymałby to, czego faktycznie potrzebuje. Niestety niektórzy nie mają pojęcia o tym, jakich witamin nie łączyć. wydaje się, że każda kompozycja witamin i minerałów jest dobra, wartościowa dla organizmu. tymczasem jest inaczej. Okazuje się, że nie wszystkie witaminy można ze sobą łączyć.

Niektórych połączeń trzeba nawet unikać.

  • Wielu pyta, z czym nie łączyć cynku? Zdecydowanie odradza się stosowanie cynku z wapniem i magnezem, a także wapnia z magnezem. Połączenie to wzajemnie ogranicza przyswajalność.
  • Poza tym trzeba unikać połączenia błonnika z witaminami. Zaburza on ich przyswajalność.
  • Łącząc ze sobą żelazo i wapń można mieć pewność, że przyswajalność żelaza będzie blokowana. Ponadto żelaza nie można łączyć z miedzią. Magnez również zmniejsza wchłanianie żelaza.
  • Z kolei witamina A i E wstrzymują działanie biotyny – B7. Wielu jeszcze do niedawna nie miało o tym pojęcia, a dla lekarzy to, których witamin nie łączyć jest całkiem oczywiste. Warto więc przy najbliższej wizycie o to podpytać.
  • Należy mieć na uwadze to, że cynk może obniżyć korzystne działanie witaminy D.
  • Wapń z kolei obniża działanie witaminy
  • Wielu pyta, z czym nie można łączyć witaminy C. Otóż witamina C obniża korzystne działanie miedzi, a witamina D przyczynia się do niedoboru magnezu.
  • Pytania coraz częściej zauważane w sieci to chociażby, z czym nie łączyć selenu. Okazuje się, że z cynkiem. Połączenie to nie jest odpowiednie.

W związku z powyższym stosowanie preparatów wielowitaminowych nie ma najmniejszego sensu, kiedy poszczególne witaminy uwzględnione w tym preparacie się wykluczają. Poza tym należy też mieć na uwadze to, że raczej rzadko zdarza się potrzeba stosowania wszystkich witamin na raz. Trzeba w związku z tym obserwować swój organizm, aby wiedzieć, czego faktycznie on potrzebuje.

Kiedy najlepiej brać witaminy?

kiedy brać witaminy?

Niedobór witamin może tak samo źle wpływać na funkcjonowanie organizmu, jak ich nadmiar. To dlatego właśnie nie zawsze powinno się je stosować. Należy wobec tego wykonać odpowiednie badania, aby ustalić, jakie witaminy są na właściwym poziomie, a których dla organizmu brakuje.

Niektórzy nie przywiązują uwagi do pory stosowania witamin. Jedni biorą je regularnie rano lub wieczorem, inni o różnych porach dnia, zależnie od tego, kiedy sobie o nich przypomną. Wielu ludzi nie ma pojęcia o tym, że regularne stosowanie witamin, ale i zarazem o odpowiednich porach, ma bardzo duży wpływ na funkcjonowanie organizmu, jego zdrowie i samopoczucie.

Stosując witaminy trzeba pamiętać o tym, że przed jedzeniem należy zażywać witaminy, które są rozpuszczalne w wodzie. Z kolei po posiłku przyjmuje się witaminy, które rozpuszczają się w tłuszczu. Dzięki temu są one dużo lepiej wchłaniane.

Do witamin rozpuszczalnych w wodzie można zaliczyć:

  • witaminy C,
  • B1,
  • B2,
  • B3,
  • B4,
  • B12.

Trzeba koniecznie podkreślić, że witaminy z grupy B odgrywają bardzo ważną rolę w organizmie każdego człowieka. Uczestniczą w metabolizmie białek, węglowodanów i tłuszczów, a także w przemianach energetycznych. To właśnie te witaminy wpływają na wchłanianie się ważnych dla sportowców minerałów.

Do witamin, które rozpuszczają się w tłuszczach należy zaliczyć:

  • witaminy A,
  • D,
  • K,
  • E.

w tym przypadku szczególną uwagę trzeba zwrócić na witaminę E, którą powinno się stosować wieczorem po kolacji.

Witaminy i ich kluczowa rola w organizmie

Witaminy odgrywają bardzo ważną rolę w organizmie każdego człowieka. Dlatego ich niedobór, jak i nadmiar może przyczynić się do problemów zdrowotnych – złego samopoczucia, niepoprawnej pracy organizmu. Ważne jest wobec tego, aby ten poziom ustabilizować.

rola witamin

Można to zrobić na wiele sposobów, a przede wszystkim poprzez ustalenie odpowiedniej diety oraz stosując preparaty witaminowe. Wcześniej jednak należy ustalić poziom poszczególnych witamin, aby wiedzieć, w jakich dawkach je zażywać i których organizm potrzebuje najbardziej. W pierwszej kolejności należy ustalić dietę bogatą w witaminy, a ewentualne niedobory uzupełnić preparatami. Tak, jak była mowa powyżej, witaminy trzeba ze sobą odpowiednio łączyć, a niektórych połączeń należy zdecydowanie unikać. Tylko dzięki temu będą dobrze wchłaniane, a stosowanie ich nie pójdzie na marne. Co więcej, każdy, kto ma zamiar stosować witaminy, musi to robić o odpowiednich porach. Tak więc, choć wydaje się, że ich niedobór czy nadmiar nie ma większego wpływu na funkcjonowanie organizmu, a pora stosowania nie ma znaczenia, w rzeczywistości jest inaczej.

Podsumowując, chcąc zadbać o swój organizm, trzeba koniecznie zażywać brakujące witaminy zgodnie z obowiązującymi zasadami. Dzięki temu będzie można powrócić do pełnej sprawności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *