Jak poprawić sobie nastrój? 10 sposobów na dobry nastrój!

Jak poprawić sobie nastrój? To pytanie towarzyszy wielu z nas. Przytłoczeni codziennymi obowiązkami i kłopotami, walczymy ze stresem, wypatrując sposobu na ulgę. Dowiedz się, jak poradzić sobie z natłokiem spraw i polepszyć samopoczucie.

Współczesne tempo życia nas nie rozpieszcza. Z jednej strony spadają na nas wymagania pracodawców, zleceniodawców i kontrahentów, z drugiej – oczekiwania najbliższych. Coraz trudniej jest to wszystko udźwignąć, zwłaszcza w obliczu obecnej sytuacji. Skutki długotrwałego stresu mogą być bardzo poważne. 1,2 Na szczęście istnieją sposoby na to, by poprawić sobie nastrój i nieco lżej przejść przez trudy codzienności, należą do nich zioła, tabletki na uspokojenie bez recepty czy ćwiczenia oddechowe na stres.

Jak skutecznie poprawić sobie nastrój? 10 sprawdzonych metod

Jak skutecznie poprawić sobie nastrój? Wybór metody w dużej mierze zależy od twojej kondycji psychicznej. W sytuacji, gdy potrzebujesz podniesienia na duchu, odrobiny dobrych doświadczeń i zastrzyku serotoniny, masz do dyspozycji mnóstwo naturalnych rozwiązań – od ziół, poprzez tabletki poprawiające nastrój, po ćwiczenia i medytację.

Osoby, których stan jest znacznie poważniejszy, ludzie cierpiący na depresję i inne tego typu schorzenia, powinny skonsultować się ze specjalistą. Dobra terapia potrafi postawić na nogi i zmienić sposób patrzenia na świat i problemy.

Poznaj 10 sprawdzonych metod na poprawę samopoczucia:

1. Tabletki uspokajające i poprawiające nastrój

tabletki uspokajające

Tabletki na uspokojenie i poprawę nastroju to jedna z najprostszych metod pozwalająca w krótkim czasie zaobserwować efekty. Rynek oferuje wiele propozycji – od tych przepisywanych przez specjalistów po preparaty dostępne bez recepty. Te pierwsze są zwykle bardzo silnymi lekami, które wymagają konsultacji lekarskiej.

Suplementy diety, czyli tabletki uspokajające bez recepty stanowią delikatniejszą alternatywę, która pomaga poprawić nastrój, nie przynosząc zwykle skutków ubocznych. Ich skuteczność zależy jednak od składu. To zawarte w tabletkach związki aktywne oraz ich właściwe proporcje decydują o tym, czy dostrzeżesz pozytywne efekty.

Wybieraj preparaty oparte na naturalnych, bezpiecznych substancjach, których skuteczność została potwierdzona. Warto sięgnąć po takie, które zawierają zioła na uspokojenie, adaptogeny czy magnez – odpowiedzialne za regulację nastroju. Naszą uwagę przykuła nowość rynkowa: Restilen, który zawiera nie tylko ashwagandhę, magnez i witaminy z grupy B, ale i certyfikowany składnik o nazwie Serenzo® działający na poziomie neuronów.

2. Ćwiczenia oddechowe na stres – odzyskaj spokój

Ćwiczenia oddechowe pomagają ujarzmić stres i lepiej radzić sobie z pogorszeniem nastroju. Chyba nikomu nie trzeba wyjaśniać roli, jaką w ludzkim organizmie odgrywa tlen. Jak się jednak okazuje coś, co powinno zachodzić instynktownie i bezbłędnie, czyli oddychanie, nierzadko wykonujemy w sposób niewłaściwy.

Szczególnie podczas sytuacji stresujących oddychamy szybko i płytko. Wówczas do komórek nie dociera dostatecznie odpowiednia ilość tlenu, co dodatkowo potęgowane jest obkurczaniem się naczyń krwionośnych.

Istnieje kilka technik oddechowych, które – gdy wejdą ci w krew – pomogą znacznie szybciej uporać się ze stresem i poprawić nastrój.

Ćwiczenia oddechowe na stres:

  • oddychanie naprzemienne przez nos – oddychasz raz jedną, raz drugą dziurką;
  • oddychanie pudełkowe –opiera się na jednakowo długim wdechu i wydechu;
  • oddychanie przeponą – płuca wypełniasz powietrzem, angażując leżącą pod nimi przeponę i rozszerzając żebra;
  • oddech ognia – metoda mocno angażująca brzuch, który wciągasz przy wydechu i wypychasz przy wdechu.

Wybierz metodę, która najbardziej odpowiada twoim potrzebom. Możesz oczywiście korzystać z całego zestawu. Trenuj regularnie, a zobaczysz, jak szybko odzyskasz kontrolę nad własnym nastrojem

3. Aktywność fizyczna – w zdrowym ciele…

jazda na rowerze jako aktywność fizyczna

Systematyczna aktywność fizyczna pomaga utrzymać w zdrowiu nie tylko ciało, ale i ducha. Podczas ćwiczeń w organizmie uwalniają się endorfiny, które poprawiają nastrój i zmniejszają intensywność odczuwania stresu.

Czy oznacza to, że powinieneś stać się stałym bywalcem siłowni? Tylko, jeśli tego chcesz. Aktywność fizyczna nie musi być tożsama z intensywnymi treningami. Postaw na taki ruch, który będzie ci odpowiadać, sprawiając że co dnia z radością przystąpisz do działania. Może to być spacer, jazda na rowerze, pływanie, jogging czy joga, o której powiemy nieco więcej w dalszej części artykułu.

4. Joga uzdrawia i poprawia samopoczucie

Joga przez wiele osób traktowana jest jako sposób na sprawność fizyczną – i rzeczywiście jest to wspaniały zestaw ćwiczeń, dzięki któremu ciało staje się silne i elastyczne. To jednak nie wszystko.

Joga bardzo skutecznie poprawia samopoczucie i pomaga lepiej radzić sobie ze stresem. U jej podstaw leży przekonanie, że określone sekwencje ruchów, połączone z odpowiednio kontrolowanym oddechem pozwalają uregulować przepływ energii w ciele.

Praktykowana regularnie joga to sposób na zdrowy organizm i silną psychikę. Nastrój poprawia także pokonywanie swoich słabości, zwiększanie umiejętności i uczenie się nowych figur (asan).

5. Medytuj dla dobrego nastroju

medytacja

Medytacja to niezwykle skuteczny sposób na poprawę nastroju, co potwierdzone zostało badaniami naukowymi.3 Metoda ta jest ściśle powiązana z technikami oddechowymi i częściowo także z jogą. Sekwencje asan wykonywane w skupieniu mogą stać się swoistą medytacją i skutecznie zwalczać stres.

Sposób ten wywołuje jednak pewien opór wśród mieszkańców Zachodu. Wydaje nam się, że jest to coś niezwykle skomplikowanego, wymagającego siedzenia w pozycji lotosu i mruczenia dziwacznych sentencji. Owszem, możesz medytować w ten sposób, jednak nie jest to wymagane.

Medytację stanowi chwila spokoju, której oddasz się pod koniec dnia. Wystarczy usiąść lub położyć się w ciszy, zamknąć oczy i przestać na chwilę myśleć. W przypadku, gdy masz problem z wyciszeniem głowy, skup się na ciele (poczuj palce dłoni, skórę, mięśnie) lub wybranym punkcie przed tobą (możesz się wpatrywać choćby w kwiatek doniczkowy).

6. Jedzenie na uspokojenie

Ogromny wpływ na twój nastrój ma także dieta. Żywność zawiera rozmaite związki chemiczne, które w konkretny sposób oddziałują na twoje ciało. Zadbaj o to, by dostarczać mu cennych składników pokarmowych, witamin i minerałów.

Produkty przetworzone, bogate w sól, tłuszcze utwardzone i co najważniejsze – cukier – powodują prawdziwe spustoszenie nie tylko w twoim układzie pokarmowym, ale i nerwowym. Przykładowo, węglowodany proste przyczyniają się do wahań poziomu glukozy we krwi. Wraz z każdym jego spadkiem, obniżeniu ulega także twój nastrój.

Co więcej, ciało obciążone toksynami nie radzi sobie ze stresem, ty zaś jesteś stale zdenerwowany i tym chętniej sięgasz po niezdrowe przekąski.

7. Pij wodę i odzyskaj kontrolę

picie wody

Równie ważna dla poprawy nastroju jest odpowiednia podaż wody. To ona stanowi główny składnik twoich komórek. Woda bierze także udział w większości procesów zachodzących w ciele. Zbyt mała ilość płynów zaburza funkcjonowanie organizmu na każdym poziomie. Odwodnienie często wiąże się z bólem głowy i zaburzeniami nastroju.

8. Znajdź sobie hobby

Hobby pozwala na oderwanie od codziennych obowiązków, pomaga poprawić nastrój i obniżyć poziom stresu. To może być cokolwiek, co sprawia ci przyjemność i odciąga od rzeczywistości – kolekcjonowanie znaczków, ścianka wspinaczkowa czy uprawa kaktusów – wybór należy do ciebie. Hobby to swoisty wentyl bezpieczeństwa, dzięki któremu „nie pękniesz” od natłoku codzienności.

9. Bliżej przyrody

bliskość przyrody

Tak często, jak to tylko możliwe przebywaj na łonie natury. Już samo patrzenie na zieleń potrafi poprawić nastrój i wyciszyć umysł. Staraj się wychodzić na spacer nie tylko wiosną, ale i w chłodniejsze dni. Świeże powietrze, słońce i zmiana otoczenia, a także oderwanie się od monitora i domowych obowiązków potrafią zdziałać cuda.

Warto także zadbać o to, by w czterech ścianach znalazła się choćby odrobina zieleni. Postaw na rośliny doniczkowe, jeśli nie masz „ręki do kwiatów” spokojnie – istnieje wiele gatunków, których właściwie nie da się zabić. Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

10. Pozwól sobie na przyjemności

Najprostszym sposobem na poprawę nastroju jest zrobienie czegoś, co sprawia nam przyjemność. Nie oznacza to jednak, że każdemu równie łatwo zrealizować to zadanie. W wielu z nas istnieje przekonanie, że najważniejsze są czekające na nas każdego dnia obowiązki. Nasza przyjemność jest gdzieś na szarym końcu po pracy, praniu, sprzątaniu, gotowaniu, opiece nad dziećmi czy osobami starszymi. To jednak najkrótsza droga do wypalenia.

Daj sobie prawo do korzystania z życia. Zasługujesz na codzienne przyjemności. Niech to będzie codzienna chwila dla siebie, relaks w wannie czy pół godziny z książką. Wpisanie tego punktu w rozkład dnia bardzo korzystnie wpłynie na twój nastrój zarówno w krótkim, jak i dłuższym czasie.

Skutki długotrwałego stresu mogą być bardzo poważne i pozostawić ślad na całe życie, dlatego nie wolno go lekceważyć. Istnieje wiele sposobów na to, by skutecznie poprawić sobie nastrój. Zioła na uspokojenie, tabletki, ćwiczenia oraz rozmaite aktywności sprawiające przyjemność i satysfakcję – wachlarz jest naprawdę szeroki. Wybierz te, które najbardziej ci odpowiadają i dbaj o swoje samopoczucie każdego dnia.


Źródła:

  1. B. Cañas-González, A. Fernández-Nistal, J. M Ramírez, V. Martínez-Fernández (2020) Influence of Stress and Depression on the Immune System in Patients Evaluated in an Anti-aging Unit
  2. Patrycja Kłósek (2016) Rola stresu psychologicznego w neuroendokrynnej regulacji pobierania pokarmu i powstawaniu otyłości
  3. Sang Hwan Kim, Suzanne M Schneider, Len Kravitz, Christine Mermier, Mark R Burge (2013) Mind-body practices for posttraumatic stress disorder

Dodaj komentarz