Czy warto stosować żelatynę na stawy?

Żelatyna na stawy jest polecanym i powszechnie wykorzystywanym sposobem na wzmocnienie tych partii ciała. Czy rzeczywiście wykazuje skuteczność w walce z bólem oraz zmniejszeniem ruchliwości? W jaki sposób stosować żelatynę i czy istnieje wygodniejsza alternatywa?

Ból stawów i inne dolegliwości zlokalizowane w tym miejscu doskwierają nie tylko osobom starszym. Przygotować się na nie powinni także sportowcy oraz wszyscy ci, którzy nadmiernie je obciążają. Uważa się, że osoby te powinny spożywać żelatynę, która według niektórych doniesień zapobiega uszkodzeniom oraz pomaga eliminować ból.

Postanowiliśmy przyjrzeć się temu zagadnieniu. Zaburzenia funkcjonowania stawów to poważna sprawa, której nie należy lekceważyć. Zaniedbane lub poddane niewłaściwej kuracji mogą przynieść poważne konsekwencje. Z tego względu warto mieć pewność, czy żelatyna rzeczywiście jest dobrym rozwiązaniem dla ciebie.

Czym jest żelatyna?

czym jest żelatyna

Żelatyna spożywcza to białko pozyskiwane ze skóry, chrząstek i kości (głównie wieprzowych) na drodze częściowej hydrolizy kolagenu. Znajdziemy ją w takich produktach, jak galart czy uwielbiane przez dzieci, kolorowe żelki.

Żelatyna wykazuje właściwości żelujące i do tego celu wykorzystywana jest w przemyśle spożywczym. Jak się jednak okazuje, białko to może także wpływać na zdrowie, wspierając działanie ludzkiego organizmu. Uważa się, że żelatyna zapobiega powstawaniu uszkodzeń tkanki łącznej oraz pomaga ją odbudować, a co więcej, wspiera dobrą kondycję skóry i włosów.

Z czego ma wynikać ten pozytywny wpływ na stawy i przydatki? Z obecności kolagenu – to on sprawia, że tkanka łączna ulega regeneracji.

W dalszej części artykułu dowiesz się, czy dzięki stosowaniu żelatyny spożywczej można wyeliminować bóle stawów.

Żelatyna w leczeniu problemów ze stawami – jak działa?

żelatyna w leczeniu stawów

Spojrzenie na działanie żelatyny i kolagenu jest nieco mylne. Wielu osobom wydaje się, że białko spożywane czy to w postaci proszku czy pokarmów, zostaje wbudowane w stawy i w ten sposób poprawia ich pracę.

To jednak duże uproszczenie. Wszystkie związki pokarmowe – węglowodany, tłuszcze i białka – są rozkładane w przewodzie pokarmowym z udziałem enzymów. Dopiero te mniejsze „kawałeczki” mogą brać udział w rozmaitych reakcjach oraz tworzeniu materiału budulcowego, który na przykład pomaga zregenerować stawy.

Ten niezwykle ważny składnik żelatyny występuje w aż 13 typach. Z Punktu widzenia stawów istotne są dwa z nich:

  • kolagen typu I – włókno o długości 300 nm znajdujące się w torebkach stawowych, więzadłach, kościach, zębinie, ścięgnach i warstwie usytuowanej pod chrząstką stawową;
  • kolagen typu II – występuje w chrząstce, krążku międzykręgowym i ciele szklistym; to włókno ma również długość 300 nm.

Kolagen przyjmowany doustnie pobudza syntezę tego białka w organizmie. Zawiera bowiem aminokwasy potrzebne do produkcji nowych łańcuchów peptydowych oraz wspierające odbudowę tkanki łącznej.

Kolagen wykazuje także działanie przeciwzapalne z uwagi na wytwarzanie przeciwciał CII oraz regulację produkcji cytokin. Ma to ogromne znaczenie w przypadku takich schorzeń, jak RZS (Reumatoidalne Zapalenie Stawów).

Żelatyna pomaga zatem poprawić pracę stawów, zapobiegając ich uszkodzeniom, a także wspiera kości, zmniejszając zagrożenie wystąpienia osteoporozy. Ponadto obecność w niej takich aminokwasów, jak arginina i glicyna sprawia, że żelatyna może korzystnie wpływać na ścięgna i mięśnie.

Przyjmowanie żelatyny pomaga zmniejszyć bóle stawów, wzmacnia paznokcie, wpływa też korzystnie na kondycję skóry i włosów.

Jak stosować żelatynę na stawy?

Żelatynę możemy oczywiście spożywać w postaci gotowych potraw, jak zimne nóżki czy galaretki, jednak znacznie skuteczniejsza będzie kuracja z wykorzystaniem produktu w proszku lub granulkach.

Wykonanie popularnego galartu wymaga gotowania, a wysoka temperatura niszczy wrażliwe struktury białka. Z kolei takie produkty, jak żelki czy galaretki charakteryzują się obecnością nie tylko żelatyny, ale i dużej ilości cukru. Ten z pewnością nie wpływa korzystnie na zdrowie.

Przygotowanie zawiesiny jest bardzo proste. Potrzebujesz jedynie szklanki zimnej wody i jednej łyżeczki żelatyny. W takiej ilości (30-40 g produktu) zawarta jest odpowiednia dawka aminokwasów. Granulki rozpuść w chłodnej wodzie, a następnie całość odstaw, najlepiej na noc, przechowując w temperaturze pokojowej.

Żelatyna powinna być przyjmowana na pusty żołądek. Wtedy efektywnie się wchłonie, a twój organizm będzie mógł skorzystać z jej właściwości. Dlatego najlepiej przygotować ją wieczorem i wypić rano, tuż po przebudzeniu.

Z uwagi na smak takiego napoju stosowanie żelatyny w proszku może nie być najprzyjemniejszym doświadczeniem . Ponadto u niektórych osób produkt ten wywołuje kłopoty ze strony układu pokarmowego. W kwestii smaku pomogą różnego rodzaju dodatki słodzące, kłopotów trawiennych jednak nie rozwiążą. Aby żelatyna przyniosła oczekiwane efekty na skórę, włosy, ale przede wszystkim stawy, należy przyjmować ją przez kilka tygodni.

Efekty stosowania. Jak pomaga żelatyna?

efekty stosowania żelatyny na stawy

Opinie na temat działania żelatyny są różne. Niektórzy twierdzą, że pomogła im ukoić ból i zwiększyć ruchliwość stawów, inni zaś narzekają na brak efektów.

Od osób, którym regularna suplementacja żelatyną pozwoliła osiągnąć zadowalające rezultaty usłyszysz, że dzięki niej znacznie łatwiej im się chodzi, a stawy nie są takie sztywne, szczególnie rano.

Pamiętaj jednak, że żelatyna to środek spożywczy, którego celem nie jest eliminowanie dolegliwości czy leczenie skutków urazów. To owszem – rozwiązanie naturalne i bezpieczne, jednak nie zastąpi właściwego odżywiania czy profesjonalnej terapii.

Żelatyną można wspomagać się w okresach wzmożonego wysiłku – sprawdzi się w przypadku sportowców czy osób pracujących fizycznie. Kuracja będzie stanowić wsparcie dla organizmu, który szybciej uzupełni ewentualne niedobory.

Wady i zalety stosowania żelatyny na stawy

Niewątpliwą zaletą żelatyny jest jej niska cena oraz łatwy dostęp. Produkt znajdziemy w każdym sklepie spożywczym za zaledwie kilka złotych.

Niemniej kolagen zawarty w niej nie jest specjalnie wyselekcjonowany i w odpowiedni sposób przygotowany. Białko to jest bardzo wrażliwe na działanie rozmaitych czynników i często ulega uszkodzeniu. Szczególnie niekorzystnie działa na niego wysoka temperatura, która powoduje denaturację.

Wadą może być także nieprzyjemny smak napoju na bazie żelatyny.

Aby w jak najlepszy sposób wykorzystać właściwości kolagenu, najlepiej sięgnąć po sprawdzone środki zawierające hydrolizowaną we właściwy sposób formę tej cennej proteiny.

Na rynku znajdziemy wiele propozycji kolagenu pod postacią proszku lub kapsułek. Szukając produktu dla siebie, warto uważnie zapoznać się z etykietą. Stosowanie niesprawdzonych środków może nie tylko nie przynieść żadnych efektów, ale także wywołać nieprzyjemne skutki uboczne.

Wygodna alternatywa: ProFlexen

proflexen

Suplementem diety, który według nas daje doskonałe efekty i znakomicie zastępuje żelatynę jest ProFlexen. Jego naturalny skład opiera się przede wszystkim na niezdenaturyzowanym kolagenie typu II UC-II®, którego formuła została opatentowana. Znajdziemy w nim wszelkie niezbędne aminokwasy wykazujące właściwości pobudzające odbudowę uszkodzonych struktur tkanki łącznej.

Proflexen to sposób nie tylko na różnego rodzaju bóle stawów, ale także piękne włosy, skórę i paznokcie. Działanie kolagenu uzupełniono mocą dodatkowych składników wspomagających funkcjonowanie stawów, jak: MSM, glukozamina, bromelaina, chondroityna, witamina C, selen, mangan, cynk oraz imbir lekarski, papaina, kadzidłowiec indyjski, ostryż długi. ProFlexen produkt, na który z pewnością warto zwrócić uwagę, poszukując skuteczniejszej alternatywy dla żelatyny.

Podsumowanie

Żelatyna jest jednym ze sposobów radzenia sobie z bólem kolan i dyskomfortem pracy stawów. Efekty jej stosowania są jednak różne – nie wszystkie osoby obserwują poprawę nawet po stosowaniu kuracji przez wiele miesięcy. Wówczas można zastąpić żelatynę suplementami diety o sprawdzonym i bezpiecznym składzie. Produkty te zawierają kolagen, który nie uległ denaturacji i ma realny wpływ na kondycję całego organizmu. Regularnie stosowany pomaga eliminować stany zapalne i ból w okolicy stawów, a także odżywić włosy, skórę i paznokcie.

Pamiętajmy jednak, że kolagen i żelatyna powinny być jedynie uzupełnieniem dobrze zbilansowanej diety oraz ruchu. Regularne ćwiczenia dostosowane do naszych możliwości pomogą utrzymać stawy i ścięgna w dobrej formie. Posiłki zaś powinny dostarczać odpowiedniej ilości dobrze przyswajalnego białka.

Dolegliwości w okolicy stawów to poważna sprawa, której nie należy lekceważyć. W sytuacji, gdy mimo stosowania żelatyny czy suplementów diety, sytuacja nie ulega poprawie, należy skonsultować się ze specjalistą i podjąć odpowiednią, profesjonalną terapię.

Dodaj komentarz