Strona Główna / Układ nerwowy / Bezsenność – jak z nią walczyć? 5 skutecznych metod na lepszy sen

Bezsenność – jak z nią walczyć? 5 skutecznych metod na lepszy sen

Bezsenność to dolegliwość, która może mieć różne przyczyny powstawania. Najczęściej zaburzenie to wyzwalane jest przez stres czy problemy osobiste i trwa od kilku dni do kilku tygodni. Niekiedy jednak bezsenność przybiera formę chroniczną. Do czynienia z nią mamy w momencie, gdy problemy ze snem występują przez co najmniej 3 noce w ciągu tygodnia, w czasie 3 miesięcy. Bezsenność to zaburzenie, które często jest bagatelizowane. Niestety ignorowanie problemów w zasypianiu może mieć niekorzystne konsekwencje dla zdrowia. Dlatego jeżeli cierpisz z powodu bezsenności, zacznij działać jak najwcześniej. Sprawdź nasze najlepsze sposoby, które pozwolą Ci zmniejszyć, a nawet całkowicie wyeliminować zaburzenia snu.

Zdrowe sposoby na bezsenność

Jeżeli należysz do osób, które co noc przykładają głowę do poduszki bezskutecznie oczekując, iż szybko zapadną w błogi sen, wówczas koniecznie zapoznaj się się naszymi zdrowymi sposobami na bezsenność. Wystarczy wprowadzić nieduże zmiany i wypracować kilka nawyków, by szybko zauważyć pierwsze efekty.

1. Stwórz odpowiedni klimat sprzyjający zdrowemu snowi

Pamiętaj, że Twoja sypialnia to miejsce przeznaczone wyłącznie na sen oraz miłosne uniesienia. Pokój sypialny nie powinien być traktowany jak miejsce pracy. Pozbądź się z pomieszczenia wszelkich dokumentów oraz innych rzeczy, które mogą przypominać Ci o codziennych obowiązkach. W sypialni powinien panować przyciemniony klimat, który sprzyja zasypianiu. Warto również przemyśleć usunięcie z sypialni telewizora, gdyż emitowane przez niego światło może być jedną z przyczyn bezsenności.

Warto zadbać o porządek w sypialni. Pozbądź się stosów ubrań, które często zalegają na krzesłach czy łóżku sprawiając wrażenie bałaganu.

Często jedną z przyczyn bezsenności jest niewygodny materac, który sprawia, że ciężko nam przybrać odpowiednią pozycję do snu, a rano budzimy się z bólem kręgosłupa. Warto zainwestować w dobry materac z pianką „memory”. Kolejnym skutecznym rozwiązaniem może okazać się również wymiana poduszki, która często jest zbyt duża i niedopasowana. Wiele osób korzysta z tzw. poduszek ortopedycznych. Początkowo spanie na niej może wydawać się niewygodne, jednak po kilku dniach nie będziesz mógł się z nią rozstać!

sen

Relaksujące klimaty muzyczne na dobry sen

Walkę z bezsennością można prowadzić również poprzez odpowiednią muzykę. Dzieci najczęściej szybko usypiają przy rytmach kołysanek. Dorośli również mogą, ale zdecydowanie częściej wybierają specjalnie skomponowaną muzykę relaksacyjną, która pozwala ukoić nerwy i zregenerować się organizmowi. Sięgnij po dźwięki natury lub tzw. biały szum. Są to wielogodzinne nagrania różnych dźwięków, których widmo częstotliwościowe jest płaskie. Może być to np. dźwięk odkurzacza, pralki, klimatyzatora czy lecącego samolotu. Biały szum jest niezwykle skuteczny w usypianiu noworodków, ale dorośli też odczuwają jego zbawienny wpływ na sen.

Weź ciepłą kąpiel przed snem

Ciepła kąpiel to kolejny sposób na bezsenność, który pozwoli Ci wprowadzić się w klimat relaksującego snu. Badania przeprowadzone dla amerykańskiego magazynu „Sleep” wykazały, że osoby biorące kąpiel przed położeniem się do łóżka, mają mniejsze problemy z zasypianiem.
Kąpiel wcale nie musi być nudna. Możesz urozmaicić ją poprzez dodanie soli lub olejków zapachowych. Doskonale sprawdzi się tu aromat lawendowy, który wykazuje działanie uspokajające i ma korzystny wpływ na skórę.

relaksująca kąpiel

Unikaj korzystania z urządzeń elektronicznych przed snem

Twój organizm to „maszyna”, która doskonale wie, kiedy nadchodzi odpowiedni moment na zaśnięcie. Gdy zbliża się wieczór i zapada ciemność, w ośrodkowym układzie nerwowym rozpoczyna się produkcja melatoniny – hormonu snu, który ma za zadanie wprowadzić Cię w stan uśpienia. To właśnie melatonina reguluje nasz cykl dobowy i sprawia, że za dnia jesteśmy aktywni, a w nocy odczuwamy senność.
Niestety światło słoneczne, jak również sztuczne, emitowane przez lampy oraz urządzenia elektroniczne np. telewizory, monitory, smartfony, zaburza proces produkcji hormonu snu. To z kolei przyczynia się do wystąpienia trudności w zasypianiu. Jeżeli już musisz skorzystać z komputera przed pójściem spać, bo np. „zapomniałeś wysłać ważnego maila”, włącz w systemie tryb „wyświetlanie nocne”, który jest bardziej korzystny dla oczu.

2. Tabletki na bezsenność

Punkt pierwszy zawiera najważniejsze elementy, które pomogą Ci osiągnąć zdrowy i relaksujący sen. Niekiedy jednak odpowiedni klimat nie wystarczy i trzeba wspomóc się suplementacją. Jeżeli chcesz sięgnąć po tabletki nasenne bez recepty, przede wszystkim wybieraj naturalne preparaty, które nie powodują efektów ubocznych.

Magnez

Wiele osób rozdrażnionych i zestresowanych cierpi na niedobór magnezu. Ilość spotów reklamowych w telewizji oraz radio dotyczących suplementacji magnezu jest ogromna. Często nie wiemy po jaki preparat sięgnąć. Jeżeli Twoja dieta jest zbilansowana, z pewnością dostarczasz odpowiednie ilości tego pierwiastka. Magnez naturalnie występuje w zielonych warzywach, nasionach dyni, orzech włoskich oraz migdałach. Jeżeli jednak często do Twojego menu trafia śmieciowe jedzenie oraz słodkie napoje i kawa, może się okazać, że nie dostarczasz magnezu do organizmu w odpowiedniej ilości. Wówczas warto sięgnąć po preparaty z magnezem. Wspierają one funkcjonowanie układu nerwowego, poprawiają koncentrację oraz polepszają nastrój.

tabletki nasenne

Melatonina na sen

Przyjmowanie syntetycznego odpowiednika hormonu snu to jeden z najlepszych sposobów na bezsenność. Wspomnieliśmy już, że melatonina to hormon odpowiadający za prawidłowe działanie zegara biologicznego. Przyjmowanie melatoniny w tabletkach pozwoli uzyskać głęboki, długi i regeneracyjny sen. Melatonina przyspiesza zasypianie, zmniejsza liczbę wybudzeń w ciągu nocy oraz przeciwdziała przedwczesnemu przebudzaniu się.
Wśród preparatów dostępnych na rynku znajdziemy zarówno samą melatoninę w formie tabletek, jak również preparaty wieloskładnikowe. Naszym faworytem jest Melatolin Plus, który oprócz samej melatoniny zawiera również 9 innych składników korzystnie wpływających na sen. Jest to ekstrakt z melisy lekarskiej, l-tryptofan, l-teanina, ashwagandha, GABA, ekstrakt z szyszek chmielu, ekstrakt ze słupków szafranu, rumianek pospolity, a także witamina B6. Melatolin Plus to obecnie najlepsza dostępna na rynku formuła składników wspierających zdrowy sen. Więcej informacji o preparacie przeczytasz na oficjalnej stronie producenta.

3. Unikaj jedzenia przed pójściem do łóżka

Objadanie się noc to również jedna z częstych przyczyn występowania bezsenności. Spożywamy ciężkostrawne posiłki, a organizm zamiast przeznaczać energię na regenerację organizmu, wykorzystuje ją na trawienie. W efekcie czego rano budzimy się zmęczeni i zaspani. Ostatni posiłek warto zjeść na ok. 3 godziny przez snem. Ważne, by był on bogaty w białko, które zapewni sytość na długi czas. Na ostatni wieczorny posiłek warto zatem wybrać biały ser, jajka gotowane na twardo czy twarożek wiejski.

śmieciowe jedzenie

4. Ogranicz kawę oraz inne stymulanty

Ciężko jest sobie wyobrazić udany dzień bez filiżanki gorącej i pobudzającej kawy. Zawarta w niej kofeina pobudza i sprawia, iż czujemy się aktywni przez długi czas. Niestety kofeina może być jedną z przyczyn powodującą problemy z zasypianiem. Jeżeli masz w nawyku picie kawy w godzinach popołudniowych lub wieczornych, z pewnością nie pomoże Ci to w łatwym zasypianiu. Po wypiciu kawy, zawarta w niej kofeina utrzymuje się w organizmie nawet do 8 godzin. Im jesteśmy starsi, tym proces jej metabolizowania przebiega dłużej.
Na podobnej zasadzie działają inne stymulanty np. napoje energetyczne, które nie mają ze zdrowiem kompletnie nic wspólnego.
Jeżeli sięgasz po nikotynę, również warto rozważyć jej odstawienie, ponieważ ma ona niekorzystny wpływ na jakość snu.

kawa

5. Warto skorzystać z pomocy terapeuty

Jeżeli mimo starań i wysiłków, nadal nie udaje Ci spokojnie zasnąć, a bezsenność przyjęła formę chroniczną, wówczas warto skorzystać z pomocy terapeuty. Terapia poznawczo-behawioralna polega na współpracy pacjenta z terapeutą zarówno w formie spotkań indywidualnych, jak i grupowych.
Terapia ta pomaga rozmawiać o myślach oraz uczuciach, które towarzyszą problemom z zasypianiem, wieczornej gonitwie myśli czy depresji. Pamiętaj, że korzystanie z pomocy terapeuty jest rzeczą normalną i w żadnym wypadku nie jest to powód do odczuwania wstydu!
Specjalne dobrany rodzaj ćwiczeń pozwoli zdobyć pacjentowi wiedzę na temat snu oraz zaszczepi w nim nawyki, które nauczą go, jak osiągać długi i regeneracyjny sen. Zdaniem specjalistów, terapia poznawczo-behawioralna ma zdecydowanie lepsze korzyści niż stosowanie tabletek nasennych, które nierzadko powodują wiele efektów ubocznych.

Suplement diety numer 1 na bezsenność

Melatolin Plus

melatolin plus

  • Zawiera 10 składników!
  • Ułatwia zasypianie.
  • Skraca czas potrzebny do zaśnięcia.
  • Zmniejsza liczbę wybudzeń w nocy oraz ułatwia ponowne zaśnięcie.
  • Poprawia samopoczucie.
  • Zapewnia głęboki, długi i regenerujący sen.
  • Bezpieczeństwo działania bez efektów ubocznych.
  • 90-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy.
  • Poradnik Zdrowego Snu otrzymasz gratis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *